



Serge De Backer & Pierre Gérard, Patsy D’alcantara, Paul Van Nyverseel
Centraal staat een rode vrachtwagen geparkeerd op een bosweg tussen oude bomen. Links eten twee arbeiders een servela met mosterd. Op de achtergrond van dit rustige tafereel opent zich tussen twee gigantische appartementsgebouwen een perspectief met een glooiend landschap en een drukke snelweg. Langs die snelweg staat een buitensporig aantal verlichtingspalen waarvan de lampen allemaal branden, al is het klaarlichte dag. Dat houdt verband met de Belgische keuze om vanaf 1969 alle snelwegen over hun volledige lengte te verlichten. De muurschildering vormt een aanklacht tegen de vernieling van de natuur door bebouwing en verkeer.
Bovenop het radiatorrooster van de vrachtwagen staat de afbeelding van een klassiek Grieks tempeltje. Op het rooster zelf de letters ‘AD’, het signatuur van Albrecht Dürer (1471-1528), Duitse renaissancekunstschilder, humanist en wetenschapper en één van de grondleggers van het wiskundig perspectief.
Patsy d’Alcantara
Ook Patsy was studente aan ‘Le 75’ en betrokken bij de uitvoering van verschillende muurschilderingen. Na de muurschilderingsperiode werkte ze in de communicatiesector. Ze is gepassioneerd door kunst-en portretfotografie.
9. Landelijke stad



